Gabacho Maroc, opprettet av trommeslager Vincent Thomas i San Sebastian i 2013, har utviklet sin egen aroma ved hjelp av Afrojazz som kraften i en stuing med ingredienser fra marokkansk, arabisk og vestlig musikk.
Musikken til Gabacho Maroc er inspirert av gnawa-arven, den musikalske stilen til sub-Sahara-reminisenser praktisert av muslimske mystiske brorskap, afrikansk musikk, jazz, flamenco og Berber-tradisjonen; grensesprengende både geografisk og sjangermessig.
Dere høye kunstneriske kvaliteten og energiske live show ga dem en velfortjent nominasjon for beste afrikanske jazzband av året for African Music Awards i 2015.
Gabacho Marocs første album, BISSARA, ga bandet en nominasjon til All African Music Awards i 2015. Singelen «Moussaoui» oppnådde raskt 40.000 visninger på YouTube, og ble beskrevet av Storbritannias label «World Music Network», som «den beste arabiske musikken du aldri har hørt».
Med et repertoar som er variert, festlig og raffinert, har Gabacho Maroc fanget publikum over hele verden, på mer enn 150 festivaler og spillesteder på fire kontinenter.
Det nye albumet TAWASSOL, med gjesteartister som Jean-Philippe Rykiel (Frankrike), Pascuala Ilabaca (Chile) og Mixel Ducau (Baskerland) ble utgitt i begynnelsen av 2018.
Konserten på Union Scene under Drammen Sacred Music Festival er deres første opptreden i Norge, og kommer til å bli en musikkopplevelse du ikke ønsker å gå glipp av. Velkommen til Union Scene lørdag 22. september!
Line-up:
Hamid Moumen : vocals, guembri | Aziz Fayet : oud, vocals, percussion | Frédéric Faure : n’goni, percussion, vocals | Illyes Ferfera : tenor sax, vocals | Pierre Cherbero: keyboards | Eric Oxandaburu : bass | Vincent Thomas : drums
“An indescribable joy”
(El Universal)
“A music aimed for all ages and the whole world”
(Terra)
“Gabacho Maroc combines musicians from France, Morocco and Spain, creating music without borders”
(El País)
“The last notes were played to thunderous applause”
(All Huffington Post)
Konserten er en samproduksjon mellom Drammen Sacred og Interkultur.