Beskrivelse
Musikken som spilles av Moussa Cissokho (Senegal), Jan Galega Brönniman (Sveits) og Omri Hason (Israel) er en reminisens av kunsten å fortelle historier. Trioen spiller musikk i spenningsfeltet mellom tradisjonell og moderne musikk fra Afrika, Europa og Midtøsten. Den gnistrende lyden av Kora (afrikansk harpe med 22 strenger) møter den varme tonen i bassklarinetten og orientalsk perkusjon.
Albumet «Al nge taa» er den første utgivelsen av trioen. Det betyr «la oss dra» (let’s move) på Madinka, et språk som snakkes i Gambia, Mali og Senegal. Sangene er skrevet av de tre musikerne og gjenspeiler deres ulike bakgrunner. Å lytte til deres musikk er et uforglemmelig eventyr takket være blandingen av ulike musikalske tradisjoner, bandets unike sammensetning og et vell av utstuderte melodier og rytmer.
Jan Galega Brönniman, kontra alt- og bassklarinetter, sopransax
Moussa Cissokho, kora, vokal, talking drum
Omri Hason, perkusjon, hang, kalimba
Jan Galega Brönniman jobber som frilans musiker (saksofoner, klarinetter og elektronikk) og komponist. Han har vært på scenen i mange år og er kjent for sine samarbeidsprosjekter. Som komponist og musiker har han jobbet med blant andre Nils Petter Molvær, Sidsel Endresen, Pierre Favre, Saadet Türkös, Eddie Floyd, Eivind Aarset, Baba Salah, Aly Keïta og Kenny Werner. På turneer over hele verden er han mest kjent som frontmann for sitt eget band Brink Man Ship og samarbeidet med trioen A.Spell. http://jangalegabroennimann.ch/
Moussa Cissokho fra Senegal er en svært talentfull og dyktig kora-utøver, sanger og komponist. Han er født og oppvokst i en tradisjonell griotfamilie og fikk lære å spille av sin far fra ung alder da han var med på reiser for å spille ved tradisjonelle seremonier i Senegal. Da han var 13 år, ble han valgt inn i nasjonalballetten i Senegal. Han turnerte over hele Europa, Asia, Amerka og Afrika. Moussa Cissokho bor nå i Østerrike og jobber med ulike musikere i Afrika og Europa.
Omri Hason er født og oppvokst i Israel. Han begynte å spille trommer da han var ti år, først med trommesett og senere mer og mer håndtrommer: Zarb, darbuka, og frame drum. Et rikt multikulturelt miljø ble en sterk impuls til hans musikalske utvikling. Senere ble han influert av det rytmiske språket i India og årelange studier med den iranske trommemesteren Djamchid Chemirani. Siden 1986 har han bodd i Sveits der han har undervist i musikk, spilt inn musikk og spilt i ulike jazz- og verdensmusikk-sammenhenger. Omri etablerte gruppee «Kedem Ensemble» og «Modus Quartet» som begge har musikere fra mange ulike musikk-kulturer. http://www.omrihason.ch/